woensdag 4 februari 2015

Bericht zónder foto (gebruik het 3de oog maar):

Vorig jaar heb ik eens gezien hoe in het stukje Doort van Susteren een zeldzame, wilde lelie groeide. Een week later zag je hoe er een tractorwiel moedwillig een afbuiging van het pad heeft gemaakt en zo die bloem heeft vernietigd. Het gebied is zelfs van #Staatsbosbeheer en ik heb een foto van die lelie en de plek. De zaaddoos was nog niet klaar, net als die heerlijke zwarte bramen, maar ok, dat was aan de wegkant(giftig door roet van auto's) Me is duidelijk geworden dat de diversiteit van wilde planten door uit verschillende hoeken van de overheid bewust aan banden wordt gelegd. Denk bijvoorbeeld aan die nog maar 30cm berm 'on'kruid die elk jaar tot de bodem af genoeid wordt terwijl er heel veel tweejarigen soorten nooit tot ontwikkeling zullen komen. Een paar kleine stukjes blijven nog maar over en die worden wettelijk beschermd. Als 'ze' je daar zien plukken is de boete hoog. Wel grappig als je je zelfgezaaide bloemen niet eens mag plukken. De natuur is door mensenhanden scheef gekomen en mag best met een hulp van mensenhanden herstellen. Vanzelf wordt het nooit meer het zelfde. En ooit is het anders als alles weer zijn plek terug vind. Dit geld nét zo voor Staatsbosbeheer, dus ik weet niet wat voor ongein ze uit aan het halen zijn in opdracht van of zo, maar daar gáát iets aan gebeuren. Mark My Words. Mijn tegenaanval wordt dan een hele mooie, waar we allemaal wat aan hebben. Begin ik eens met wat van die triljoenen zaadjes tabak te zaaien, hartstikke roudup-resistent van nature. Kan iedereen dat geld sparen van die dure hoesttabak! Roei die maar eens uit dan, ondertussen de rest..